Terugblik Voorjaarsvakantie-activiteit

February

Project Pendrecht: Wijk van de Toekomst

Dit was het thema van de voorjaarvakantie-activiteit op de Kinderfaculteit. Iedere dag was er een andere focus.

Maandag: Proefjes en Plannen
Samen nadenken over hoe de wijk vroeger was en waar we in de toekomst naartoe willen, door middel van proefjes doen, ‘op safari’ door de wijk en een plattegrond maken.

Dinsdag: Bedenken en Bouwen
Dinsdag Dilemma's! Nooit meer vlees eten of nooit meer met de auto? Op de 2e dag moesten er moeilijke keuzes gemaakt worden. En, begonnen de kinderen met bouwen op de plattegrond die ze maandag gemaakt hadden.

Woensdag: Toekomst en Techniek
De kinderen leerden hoe ze de huizen toekomstbestendig konden maken. Ze gingen op bezoek bij de Huiskamer van Pendrecht Aardgasvrij en leerden over stadswarmte, isolatie en aardgasvrij wonen. En natuurlijk gingen ze ook zelf aan de slag met het bouwen en aanleggen van zonnepanelen en windmolens in hun eigen mini-versie van Pendrecht in de toekomst.

Donderdag: Kunst en Koken
In de Huiskamer werd duurzaam gekookt met uitsluitend plantaardige ingrediënten en zonder aardgas. Er werd geschilderd op textiel en de maquette werd verder verrijkt, zodat er echt een wijk ontstond waar je graag in zou willen wonen.

Op vrijdag was de maquette met het Pendrecht van de toekomst klaar en konden familieleden en vrienden van de kinderen, buren en andere geïnteresseerden deze bewonderen tijdens de eindtentoonstelling.

Het was een fantastische week: we hebben genoten van het enthousiasme en de creativiteit van de kinderen. De sfeer was heel gezellig en we zijn erg trots op hun inzet en hoe goed iedereen met elkaar heeft samengewerkt!
Dat geldt ook voor het geweldige team van vaste medewerkers en de gastdocenten die deze week aanwezig waren.

Veel dank aan Erasmus Verbindt: Max Doedens, Marleen Tigges, Aniek Grevel, Stichting Technotrend: Eline Koelen, Lorraine Minnaar, Timo Boland, Hogeschool Inholland: Nesrin El Ayadi, Luc Opdebeeck, #KinderaanpakAardgasvrijPendrecht: Meike van der Linden en Siham Nahari en Yvonne Babette Bronner.