Project Pendrecht: Wijk van de Toekomst

February

Hoe zal jouw wijk eruit zien over 10 jaar? En over 50 jaar? Tijdens de voorjaarsvakantie gaan we het Pendrecht van de toekomst bouwen! Wat is er eigenlijk voor nodig om de wijk ook in de toekomst een fijne plek te laten zijn om te wonen? En hoe zorgen we ervoor dat er genoeg energie voor elke woning blijft? En genoeg plek voor iedereen om te wonen, maar ook genoeg groen om in te spelen?

Tijdens deze week gaan we samen een wijk van de toekomst bouwen. Er zijn verschillende lessen die je tijdens deze week kan volgen: van zonnepanelen aanleggen en windmolentjes bouwen tot koken en kunst.

Elke dag heeft een ander thema met andere activiteiten. Je mag je voor meerdere dagen inschrijven, maar dat hoeft niet. Kies vooral een dag uit die jou leuk lijkt. Op vrijdag nodigen we alle ouders, leerlingen en wijkbewoners uit en presenteren we het resultaat van deze week!

Maandag: Proefjes en plannen
Op de eerste dag gaan we vooral onderzoeken: wat betekent eigenlijk duurzaamheid? Dit gaan we ontdekken door proefjes te doen. Daarnaast ga je op safari door de wijk om te ontdekken wat er in de wijk al aan een duurzame toekomst wordt gedaan. Je gaat mensen op straat interviewen over wat zij over dit onderwerp denken. Ook gaan we met elkaar een plattegrond maken hoe de wijk van de toekomst eruit kan komen te zien. Je gaat nadenken over hoe de wijk vroeger was en waar we naartoe willen.

Dinsdag: Bedenken en bouwen
Nooit meer vlees eten of nooit meer met de auto? Wat zou jij kiezen? Vandaag gaan we nadenken over de keuzes die we als mens maken, door een spannende dilemmaspel te spelen. En we gaan bouwen! Op maandag hebben we een plattegrond gemaakt en vandaag gaan we de huizen bouwen die erop moeten komen. Hoe kunnen we slim met de ruimte omgaan? We gaan nadenken over de ruimte die huizen nodig hebben, maar ook over de ruimte die de natuur nodig heeft. Want waarom hebben we natuur nodig? Daar gaan we over nadenken en we vullen de plattegrond aan met wat wij belangrijk vinden voor onze wijk van de toekomst.

Woensdag: Toekomst en techniek
Op dinsdag bouwen we huizen en vandaag gaan we deze huizen klaarmaken voor de toekomst. Waar halen we over 50 jaar onze energie vandaan? En waarom? We gaan ontdekken hoe zonnepanelen en windmolens werken, door ze zelf te bouwen en aan te leggen. We denken na over waar zonnepanelen en windmolens het beste kunnen komen. Ook gaan we op bezoek bij de Huiskamer en leren we meer over stadswarmte, isolatie en aardgasvrij wonen.

Donderdag: Kunst en koken
Vandaag staan kunst en cultuur centraal. We gaan nadenken over gerechten van de toekomst en koken bij de Huiskamer. We gaan kunst maken en de wijk van de toekomst mooi maken, zodat we echt een wijk hebben waar we later in zouden willen wonen.

Je kan je voor één of meerdere dagen inschrijven*:

Maandag: Proefjes en plannen
Dinsdag: Bedenken en bouwen
Woensdag: Toekomst en techniek
Donderdag: Kunst en koken

*Om in te schrijven moet je ingelogd zijn op je account van de Kinderfaculteit. Heb je nog geen account, maak er hier eenvoudig eentje aan.

‘Project Pendrecht: wijk van de toekomst’ is een project in samenwerking met Erasmus Verbindt, Stichting Technotrend en Kinderaanpak Duurzaamheid. Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door het Rabofonds.