Komt de nieuwe kinderburgemeester van Rotterdam uit Pendrecht?

March

Uit meer dan honderd aanmeldingen worden er op vrijdag 25 maart vijf finalisten bekend gemaakt die kans maken om in het schooljaar van 2022-2023 de functie van kinderburgemeester van Rotterdam te mogen vervullen. Kinderburgemeester word je natuurlijk niet zomaar. De kinderen moesten kunnen vertellen waarom ze vonden dat zij de grootste kans maken op deze speciale titel, middels een echt sollicitatiefilmpje.

Monique Hemelaar is projectmedewerker bovenbouw bij de Kinderfaculteit en docent van o.a. de les Vakmanschap. Deze les heeft steeds een wisselend thema en deze keer was dat: 'Kinderburgemeester' voor kinderen van groep 7. Uiteraard kon er, met de goedkeuring van ouders, ook op eigen initiatief worden gesolliciteerd, gaf Monique in de lesomschrijving aan. "Maar… ik kan ze natuurlijk ook klaarstomen! We kunnen gezamenlijk de aanmelding doen én de creatieve opdracht aanpakken." En zo geschiedde. Begin februari deden er met behulp van Monique vier kinderen mee.

Kinderen die voor een titel als kinderburgemeester strijden hebben enorm veel lef! Maar bovenal hebben zij iets belangrijks te vertellen. Maar wat maakt nu zo'n winnaar, naast het hebben van lef, toch nét even anders dan de rest van de kinderen? "Geen woorden, maar daden." zeggen wij hier in Rotterdam en dat is precies waar 'onze' kids voor staan. Net als Jeon, Nickan en Adam is Nasserdine één van deze Pendrechtse kinderen die graag een verschil zou willen maken. Nieuwsgierig naar wat hij te vertellen heeft? Zie hier het filmpje van Nasserdine:

Wat doet een kinderburgemeester dan precies?

• De kinderburgemeester is het gezicht van de stad.
  • De kinderburgemeester vraagt aandacht voor een belangrijk thema. Denk hierbij aan pesten, speelvoorzieningen in de wijken, klimaatsverandering, schone straten of meer bewegen.
  • De kinderburgemeester is de stem voor alle kinderen die in één van de Rotterdamse wijken wonen. Deze kinderen kunnen bij de kinderburgemeester terecht met hun ideeën voor de gemeente Rotterdam.
  • De kinderburgemeester houdt een praatje bij bijeenkomsten en evenementen.
  • De kinderburgemeester vertelt anderen over de taken die je als kinderburgemeester hebt. En jawel, een lintje doorknippen bij een belangrijke opening of een evenement hoort er ook bij.

Maar natuurlijk ben je nooit een verliezer als je assertief durft te zijn en je voor anderen op durft te komen, als je kunt omdenken en je het grotere plaatje kunt zien, als je je empathie en compassie gebruikt om een stem voor anderen te zijn en daarmee iets positiefs in beweging te brengen, als je verbinding belangrijk vindt, als je jezelf inzet voor het milieu omdat je een gezondere wereld belangrijk vindt, als je doelen hebt die je graag nastreeft, als je buiten de lijntjes denkt en dat ook durft uit te spreken en als je bruist van ideeën die je graag wilt delen. De deelnemers staan stuk voor stuk te popelen om te mogen werken aan een mooiere toekomst voor ons allemaal. Maakt dat ze niet stiekem allemaal een winnaar?

Toch kan er maar één van de vijf finalisten de allergrootste winnaar zijn en die krijgt het er maar druk mee. Welk dapper kind zal het worden? Binnenkort volgt meer nieuws en tot die tijd wachten we met z'n allen in spanning af!